Det er efterhånden begyndt at gå op for virksomheder, at de bliver nødt til at være synlige i Google for at være tilstede hvor eventuelle kunder kunne opsøge dem. Men det ses stadig den dag i dag, at nogle virksomheder mener, at SEO eller søgemaskineoptimering, enten er overflødigt eller ikke relevant for deres virksomhed. Nogle føler, at deres ydelse eller produkt er for komplekst eller unikt til, at folk overhoved søger på det. Men det er bare langt fra sandheden.

Efterspørgsel er nøglen

For at vurdere om SEO er noget, man burde have fokus på i sin virksomhed (hint: det er det altid), kan man spørge sig selv om folk efterspørger det produkt/ydelse, man sælger. Og det må man jo antage, ellers ville der ikke være meget mening med at beskæftige sig med det.

Efterspørgsel er meget simpelt: er der nogle, der leder efter eller har behov for dette produkt, som for eksempel PostNord Strålfors og deres løsninger. Svaret på dette spørgsmål skulle naturligvis være et rungende ja. Hvis man så skal vurdere om man bør fokusere på SEO, skal man såmænd bare tænke over, hvordan produkter bliver efterspurgt den dag i dag. Måden efterspørgsel fungerer på er, at folk ofte søger efter et produkt eller en ydelse, som dækker et behov eller løser et problem. Når folk aktivt påbegynder informationssøgningen, starter den næsten altid med en Google-søgning.

Kompleksitet er irrelevant

Nærmest uanset hvor komplekst et produkt man har, så bliver man nødt til at være tilstede i søgemaskinerne. Ikke nok med, at det kan skaffe flere konverteringer og salg for din virksomhed, men så kan det også give en virksomhed værdifulde data og en uvurderlig indsigt i en virksomheds kunders købsrejse.

En købsrejse er defineret ved at være hele processen fra en kunde første gang bliver introduceret for din virksomhed (for eksempel annoncer, anbefaling eller lignende.) til de køber dit produkt. Ved at have data og viden omkring denne rejse, kan man tilrettelægge sine markedsføringsmæssige tiltag efter rejsen og derved øge effektiviteten af disse.