SEO, eller søgemaskineoptimering, har efterhånden været aktuelt i en del år. Når det kommer til søgemaskinerne, så er der to overordnede sider: for brugere, der søger efter gyldige og valide informationer om et givent emne, og så virksomheder, der ønsker at sælge deres produkter og/eller ydelser til brugerne. Med 5,6 milliarder søgninger om dagen på Google i hele verden, så er der naturligvis et meget stort ”publikum” for virksomhederne at prøve at ramme. Men hvor starter man, hvis man ønsker at starte med SEO?

Find dit søgeord

Først og fremmest skal du finde det søgeord, som du gerne vil have op i top søgeresultaterne på Google. I eksemplet her bruger vi ordet/frasen Samsung reparation. Hvis du gerne vil ligge nummer et på dette ord, skal du først og fremmest have en god landingsside til dit søgeord. Noget af det, som kendetegner en god landingsside, er følgende:

  • Hyppigt brug af søgeordet
  • Søgeordet bruges i H1 og H2
  • Du har mere tekst end de nuværende, som ligger i topplaceringen

Dette er tre hurtige tip til, hvordan du bevæger dig mod topplaceringerne på dit søgeord.

Optimer din landingsside

Efter du har fundet ud af, hvilket søgeord, du vil fokusere på, er det som sagt vigtigt, at du opretter en god landingsside til dette. Hvis du har et søgeord som eventbureau for eksempel, så er de ovenstående tre tips super vigtige at få på plads. Derudover skal man også have et stort fokus på intern linkbuilding, altså at linke mellem siderne på sin hjemmeside, til denne nye landingsside og omvendt.

Det er også vigtigt at sørge for, at din landingsside, ja din hjemmeside som helhed faktisk, loader hurtigt og er hastighedsoptimeret. Dette kan du gøre ved blandt andet at gøre dine billedfiler mindre ved hjælp af en filkompressor, og du kan fjerne unødvendige stykker kode på din hjemmeside (altså fjerne plugins, som du ikke bruger)

Følger du disse enkle tips, så har du taget første skridt i rejsen mod topplaceringerne.