Når man arbejder med digital markedsføring, løber man ofte ind i udfordringer, der kan væres svære at overkomme. Især i forhold til SEO ser man tit virksomheder, der har en af de to følgende problematikker: enten har de et nicheprodukt, som der ikke er mange søgninger på, eller de ligger i en branche, hvor de store spillere ligger fast på topplaceringerne, hvilket gør det væsentligst sværere at gøre en forskel. Her er samlet en unik case på hver af ovenstående udfordringer, hvor jeg vil beskrive, hvad og hvordan vi overkom disse udfordringer.

Case 1: omfattende linkbuilding strategi

Dette er en kunde, med et meget særligt produkt, som havde udfordringer med at blive fundet i søgemaskinerne og få folk til at downloade deres katalog online. Kunden her hedder Novenco og fremstiller industrielle ventilationsløsninger på mange internationale markeder. For at lave et tiltag, der ville påvirke Novencos placeringer i flere søgemaskiner på flere af deres fokuserede markeder på én gang, tilrettelagde vi en omfattende linkbuilding strategi til at styrke hjemmesidens domæne rating.

Første led i strategien var faktisk at opdele den i to: den ene del, som havde til formål at styrke den overordnede domæne rating f siden, og den anden del, der havde til formål at oppe placeringerne på de vigtigste og mest konverteringsbare søgeord for kunden. Siden startegiens udfoldelse har vi oplevet en stigning i organisk trafik på 86% og en stigning i konverteringer (downloadede kataloger) på 46%. Dette er særdeles mærkbare resultater.

Case 2: Ny strategi skabte en stigning på 1080% i organiske besøg

Denne udfordring kan mange formentlig nikke genkendende til. I dette konkrete tilfælde havde vi med en lille servicevirksomhed at gøre, som tilbyder regnskabshjælp og bogføring i København til andre virksomheder. Det er ikke nemt at konkurrere om topplaceringerne her, når konkurrenterne bådse er talrige og store spillere som e-conomic, Dinero og på nogle søgeord SKAT.

For at øge trafikken til kundens side blev der tilrettelagt en omfattende contentmarketing strategi, bestående af en lang række informative artikler med fokus på niche/oversete søgeord inden for de ydelser, som kunden tilbyder. Dette resulterede i en stigning i antal besøgende på siden på 1080% fra august 2019 til februar 2020. Da størstedelen af de fokuserede søgeord for strategien var til dels oversete, og måske ikke havde ligeså stor værdi for de store spillere som for os, kunne vi hurtigt gøre en forskel og komme op i topplaceringerne.

Få af mange udfordringer

Dette var to korte og konkrete eksempler på udfordringer, man kan løbe ind i, når man arbejder med SEO. Det er dog på ingen måde de eneste udfordringer. Ofte kan man løbe ind i et hav af andre udfordringer, interne såvel som eksterne. Man kan ofte finde en løsning på disse, og det smukke ved at arbejde med SEO er jo, at man principielt kan opnå lige præcis de resultater, man ønsker. Det handler bare om at dedikere sig til opgaven og lægge rigtig, rigtig meget tid i det.